Music Theatre Horror. Music and Sound in London Gothic Plays around 1800

The project focuses on music theatre horror, i.e. staged realisations of uncanniness, terror and horror in operas, melodramas and plays with music. Using the example of London Gothic plays around 1800, the project explores the origins, forms and developments of music theatre horror to decipher its connections to representations transcending time and genre. In Gothic plays, popular from the 1790s onwards, music and sound contributed significantly to the impact of genre typical tropes including dungeons, Gothic monasteries, castles and demonic or spectral apparitions. The range of horror and terror to be gathered under the umbrella of the horror concept gives insight into conventions of music theatre horror, particularly in combination with the diversity within the Gothic play genre, which includes operas, plays with music as well as melodramas. This then points to potential insights into genre-specific explorations of the varied facets of horror, which may close an essential research gap within the context of the “uncanny” or “horror” in music. Considering Gothic plays from a performative instead of a literary perspective likewise offers methodologically valuable approaches leading to a fuller understanding and analysis of popular music/theatre hybrid forms.
Das Projekt wird von der DFG (Modul: Eigene Stelle) mit einer Laufzeit von drei Jahren (Okt. 2023 bis Sept. 2026) gefördert.
Leitung: Dr. Anna Ricke
Projektbezogene Vorträge, Veranstaltungen und Publikationen:

- Artikel: »›O Mysterious Night! Thou art not silent, many tongues hast thou‹. Sleepless Nights in Gothic Plays c. 1800« in: Interdisciplinary Perspectives on Sleep Music, hg. von Katelijne Schiltz/Franziska Weigert, i.V.
- Artikel: »Schurkische Mönche, strenge Äbtissinnen und das Kloster als Ort des Schreckens. Antiklerikale Elemente im französischen (Musik-)Theater der Revolutionszeit und im englischen Gothic-Genre«, in: Politik und Religion in Musik und Theater, hg. von Dominik Höink/Antje Tumat, i.V.
- Vortrag: »Imagined Horrors. Musik und Sound in Textbüchern des Gothic-Theaters um 1800« bei der Tagung „Behind the Scenes“. Produktionsperspektiven auf Sound und Musik in Bewegtbildmedien (= 19. Symposium der Kieler Gesellschaft für Filmmusikforschung in Kooperation mit dem Netzwerk Drehbuchforschung), Universität zu Köln, 28.06.2025.
- Vortrag: »Klangdramaturgien des Unheimlichen. Perspektiven historischer Theatermusikforschung am Beispiel des Gothic-Theaters um 1800«, Gastvortrag an der HMTM Hannover, 10.06.2025.
- Vortrag: »Schurken, Tyrannen und Dämonen. Klang und Schrecken im englischen Gothic-Theater um 1800« in der Ringvorlesung Musik, Dämonen und Despoten, Detmold, 07.05.2025.
- Ringvorlesung Musik, Dämonen und Despoten (gem. mit Melissa Maria Korbmacher) am Musikwissenschaftlichen Seminar Detmold/Paderborn, SoSe 2025.
- Vortrag: »From Ghostly Echoes to Horror Soundscapes. Music and Sound in Early Gothic Representations of the Supernatural« bei der Tagung The London Stage and the Nineteenth-Century World, New College Oxford, 11.04.2025.
- Vortrag: »Potentiale und Herausforderungen historisches Theatermusikforschung. Das Beispiel früher ›Horror-Soundscapes‹ im Londoner Gothic-Theater um 1800« in der Ringvorlesung Musik und Medien, Universität zu Köln, 02.12.2024.
- Vortrag: »›O Mysterious Night! Thou art not silent, many tongues hast thou‹. Sleepless Nights in Gothic Plays c. 1800« bei der Interdisziplinären Tagung Schlafmusik / Sleep Music, Universität Regensburg, 03.05.2024.
- Artikel: »›[M]uch too terrible for representation‹. Musik und Geräusch in Matthew Lewis’ Melodram The Captive (1803)«, in: Musik und das Unheimliche, hg. von Christoph Hust/Ivana Rentsch/Arne Stollberg, München 2023, S. 241–256.
- Podcastepisode: »Magic and Horror: Sound and Music in Theatres of the Past« mit David Roesner und Julia H. Schröder, in der Podcastreihe Staging Sound. Reflecting Theatre Music and Sound Design, 05.09.2023.
- Vortrag: »Antiklerikales Musiktheater um 1800« in der Ringvorlesung Musik – Theater – Religion, Detmold, 03.05.2023.