(Webseite in Vorbereitung)

Das Zentrum Musik – Edition – Medien (ZenMEM) ist eine wissenschaftliche Einrichtung der Fakultät für Kulturwissenschaften an der Universität Paderborn. ZenMEM ist ein dezidiert offener Verbund von Wissenschaftler*innen und darum bemüht, gemeinsam neue, digital gestützte Forschungsmöglichkeiten im Bereich der Kulturwissenschaften zu fördern, zu etablieren und an internationale Entwicklungen anzuschließen.

ZenMEM-Projekte

9 projects were found

Dance/Music digital

Projektziel von Tanz/Musik digital ist es, eine Editionsmethode zu entwickeln, mit der die Informationen der vielgestaltigen Quellen zum Tanz – ikonographische Dokumente, Musikalien, Schauspiel- und Rhetorikschulen, Archivdokumente – in einem umfassenden multimodalen Strukturmodell digital verknüpft werden können. In Hinblick auf den Tanz werden ...

Duration: 09/2023 - 08/2024

Funded by: DFG

Contact: Prof. Dr. Andreas Münzmay

OPEN Edirom

OPEN Edirom is a pilot project carried out at the KreativInstitut.OWL in cooperation with the Center for Music - Edition - Media (ZenMEM) of the University of Paderborn, the Academy of Sciences and Literature in Mainz, and NFDI4Culture. A stable and reusable workflow for open data publication and presentation of complex music philological data is ...

Duration: 07/2023 - 08/2024

Funded by: MWIKE NRW, Bezirksregierung Detmold

Indexing and cataloguing the private library from the estate of Hans Werner Henze

Hans Werner Henze (1926-2012) gilt als einer der bedeutendsten deutschen Opernkomponisten der Gegenwart. Nach seinem Tod 2012 steht die Aufarbeitung seines Gesamtwerks erst am Anfang. Henzes Privatbibliothek aus seinem Besitz in La Leprara bei Marino südlich von Rom, in dem er fünfzig Jahre seines Lebens verbracht und dort seine wichtigsten Werke ...

Duration: 10/2022 - 06/2024

Funded by: Ernst von Siemens Musikstiftung, Mariann Steegmann Foundation, Hans Werner Henze-Stiftung

Project image

KreativInstitut.OWL

The KreativInstitut.OWL is a network in the context of science, consisting of a university (University of Paderborn), a university of the arts (Detmold University of Music) and a university of applied sciences (Ostwestfalen-Lippe University of Applied Sciences). This institution is the only one of its kind in Germany to combine creative skills from ...

Duration: 07/2022 - 12/2026

Funded by: MWIKE NRW, Bezirksregierung Detmold

Project image

Digital letter edition: Hans Werner Henze's network of artists

Hans Werner Henze (1926-2012) is considered one of the most important contemporary German opera composers as well as “the most colourful figures in the history of musical art after the Second World War” (Petersen 1988). In autobiographical writings and interviews, in addition to the political-humanitarian and pedagogical dimensions of his works, he ...

Duration: 08/2021 - 07/2024

Funded by: DFG

Contact: Dr. Dennis Ried

NFDI4Culture – Consortium für Research Data on Material and Immaterial Cultural Heritage

We establish a needs-based infrastructure for research data ranging from architecture, art history and musicology to theatre, dance, film and media studies. NFDI4Culture is a part of the National Research Data Infrastructure NFDI.

Duration: 09/2020 - 08/2025

Funded by: DFG

Contact: Daniel Röwenstrunk, Prof. Dr. Andreas Münzmay

Competence Center for Music, Edition, Media (ZenMEM)

The Center for Music - Edition - Media takes musical and other primarily non-textual objects in the context of digital editions into consideration, focusing on these objects both in the totality of their media representations and from a variety of specialist perspectives. It includes existing and future projects and cooperations and bundles the ...

Duration: 09/2014 - 08/2017

Funded by: BMBF

Contact: Prof. Dr. Gudrun Oevel

Project image

'Beethovens Werkstatt' - Genetic Text Criticism and Digital Music Edition

The research project Beethoven's Workshop, funded since 2014 by the german Academy of Sciences and Literature, is dedicated to Beethoven's compositional working processes. This project in the field of music philology is based on two closely related research areas: Parallel to the genetic text critique methods which are being developed, digital ...

Duration: 01/2014 - 12/2029

Funded by: AdW Mainz

Project image

Carl-Maria-von-Weber-Gesamtausgabe

The WeGA is a musicological edition project funded by the Academy of Sciences and Literature (Mainz) with the aim of presenting all of Weber's compositions, letters, diaries and writings in a historico-critical complete edition by the 200th anniversary of Weber's death in 2026. The edition is designed to consist of 54 printed volumes of music ...

Duration: 01/1993 - 12/2026

Funded by: AdW Mainz

Contact: Peter Stadler

ZenMEM-Publikationen

HenDi-ODD v3.0.0
D. Ried, I. Capelle, E. Minetti, HenDi-ODD v3.0.0, Henze-Digital, 2024.
HenDi-WebApp v3.0.0
D. Ried, HenDi-WebApp v3.0.0, Henze-Digital, 2024.
WeGA-WebApp release 4.9.0
P. Stadler, J. Schmidt, X. Zheng, D. Ried, K. Richts, S. Schreiter, C. Jakob, WeGA-WebApp Release 4.9.0, LibreCat University, 2024.
Edirom/WeGA-ODD: v4.9.0
P. Stadler, A.M. Neubert, S. Schreiter, S. Obert, D. Ried, Edirom/WeGA-ODD: V4.9.0, LibreCat University, 2024.
WeGA data package v4.9.0
P. Stadler, WeGA Data Package v4.9.0, LibreCat University, 2024.
HenDi-Data (data package) v3.1.0
D. Ried, I. Capelle, E. Minetti, A. Tumat, HenDi-Data (Data Package) v3.1.0, LibreCat University, 2024.
HenDi-Data (data package) v3.0.0
I. Capelle, E. Minetti, D. Ried, A. Tumat, HenDi-Data (Data Package) v3.0.0, Henze-Digital, 2024.
HenDi-ODD v3.1.0
D. Ried, E. Minetti, I. Capelle, HenDi-ODD v3.1.0, LibreCat University, 2024.
HenDi-WebApp v3.1.0
D. Ried, HenDi-WebApp v3.1.0, LibreCat University, 2024.
»Play it again, Sam« – Levels of Complexity in Encoding Performance Personnel
B.W. Bohl, D. Ried, in: D.M. Weigl (Ed.), Music Encoding Conference Proceedings 2022, 2023.
HenDi-ODD v2.0.0
D. Ried, I. Capelle, E. Minetti, HenDi-ODD v2.0.0, Henze-Digital, 2023.
HenDi-WebApp v1.0.0
D. Ried, HenDi-WebApp v1.0.0, Henze-Digital, 2023.
HenDi-ODD v1.0.0
D. Ried, I. Capelle, E. Minetti, HenDi-ODD v1.0.0, Henze-Digital, 2023.
HenDi-WebApp v2.0.0
D. Ried, HenDi-WebApp v2.0.0, Henze-Digital, 2023.
Open Data in musikphilologischen Projekten: Herausforderungen, Strategien, Potenziale
J. Kepper, A. Münzmay, in: DHd2023: Open Humanities, Open Culture, 2023.
HenDi-Data (data package) v2.0.0
I. Capelle, E. Minetti, D. Ried, A. Tumat, HenDi-Data (Data Package) v2.0.0, Henze-Digital, 2023.
HenDi-Data (data package) v1.0.0
I. Capelle, E. Minetti, D. Ried, A. Tumat, HenDi-Data (Data Package) v1.0.0, Henze-Digital, 2023.
METAdata and metaDATA
D. Ried, C. Gubsch, in: S. Münnich, D. Rizo (Eds.), 2022.
Brückenschläge zwischen Musikwissenschaft und Informatik. Theoretische und praktische Aspekte der Kooperation
A. Münzmay, S. Aquavella-RauchJ, J. Veit, eds., Brückenschläge zwischen Musikwissenschaft und Informatik. Theoretische und praktische Aspekte der Kooperation, Musikwissenschaftliches Seminar der Universität Paderborn und der Hochschule für Musik Detmold, Detmold, 2020.
Brückenschläge zwischen Musikwissenschaft und Informatik – Vorbemerkung
A. Münzmay, S. Aquavella-Rauch, J. Veit, in: A. Münzmay, S. Acquavella-Rauch, J. Veit (Eds.), Brückenschläge zwischen Musikwissenschaft und Informatik. Theoretische und praktische Aspekte der Kooperation, Musikwissenschaftliches Seminar der Universität Paderborn und der Hochschule für Musik Detmold, Detmold, 2020, p. XI–XV.
NFDI4Culture - Consortium for research data on material and immaterial cultural heritage
R. Altenhöner, I. Blümel, F. Boehm, J. Bove, K. Bicher, C. Bracht, O. Brand, L. Dieckmann, M. Effinger, M. Hagener, A. Hammes, L. Heller, A. Kailus, H. Kohle, J. Ludwig, A. Münzmay, S. Pittroff, M. Razum, D. Röwenstrunk, H. Sack, H. Simon, D. Schmidt, T. Schrade, A.-V. Walzel, B. Wiermann, Research Ideas and Outcomes 6 (2020).
Der FID Musikwissenschaft (Musiconn) in Lehre und Forschung. Kommentar aus Nutzer-Perspektive
A. Münzmay, Zeitschrift für Bibliothekswesen und Bibliographie (ZfBB) 65 (2018) 101–104.
Virtualitäten der Opéra comique und XML-Kode als ‚Teleskop‘
A. Münzmay, in: B. Petersen (Ed.), Symposiumsbericht ‚Virtualitäten des Barock. Deleuze und musikalische Analyse‘, Schott Campus, Mainz, 2018.
Vorwort. Anmerkungen zum Stand einer musikwissenschaftlichen Librettoeditorik
A. Münzmay, T. Betzwieser, N. Dubowy, in: T. Betzwieser, N. Dubowy, A. Münzmay (Eds.), Perspektiven der Edition musikdramatischer Texte, De Gruyter, Berlin: , 2017, p. VII–X.
Perspektiven der Edition musikdramatischer Texte
T. Betzwieser, N. Dubowy, A. Münzmay, eds., Perspektiven der Edition musikdramatischer Texte, De Gruyter, 2017.
Digitalität in der Musikwissenschaft
A. Münzmay, S. Acquavella-Rauch, eds., Digitalität in der Musikwissenschaft, 2017.
Justine Favart, Adolphe Blaise, Annette et Lubin. Comédie en un acte en vers, mêlée d’ariettes et de vaudevilles
A. Münzmay, in cooperation with OPERA, eds., Justine Favart, Adolphe Blaise, Annette et Lubin. Comédie en un acte en vers, mêlée d’ariettes et de vaudevilles, Bärenreiter, Kassel, 2016.
Show all publications

ZenMEM-Mitglieder

Error: Please select a working area (Information for the edior)